
Ik heb er heel bewust voor gekozen om geen reviews en aanbevelingen van klanten op mijn website te plaatsen. Bijna iedereen doet het en ik geloof er niet zo in. Het lijkt allemaal iets te veel op de oude slogan van WC-EEND uit de jaren tachtig van de vorige eeuw.
Wij van WC-EEND adviseren: WC-EEND.
Je vindt in mijn portfolio een selectie van websites van mijn klanten. Als je wil kun je ze benaderen en naar hun ervaring vragen.
Uiteindelijk gaat het om vertrouwen
Ik heb heel bewust gekozen voor een persoonlijke benadering. Ik doe niets voor je zolang we elkaar niet in de ogen hebben gekeken. Ik zie je niet als koopvee waar ik mijn producten aan kan slijten. Ik ga voor het opbouwen van een duurzame persoonlijke relatie. Ik vraag niemand om een ervaring te delen in de vorm van een aanbeveling op mijn website of een positief bericht op een van de sociale media. Ik ontmoet jou liever persoonlijk en hoor graag wat je van mijn dienstverlening vindt.
De waarde van een review (spoiler alert: € 100)
Het is al weer een paar jaar geleden dat ik een slechte ervaring had met een leverancier en voor het eerst in de pen klom om dat ook kenbaar te maken op hun website via het onafhankelijke beoordelingsplatform Trustpilot. Nog geen halve dag later kreeg ik de vraag van de leverancier of ik mijn review wilde aanpassen of verwijderen tegen een vergoeding van 100 euro. Zo werkt dat dus.

Een tweede keer was ik ontevreden over een doe-het-zelfproduct. Ook hier was er een mogelijkheid tot het achterlaten van een review op de website van de fabrikant. Er stonden op het moment van schrijven nul reviews. Dat is zo gebleven, omdat ik een keurige reactie kreeg wat ík fout gedaan had. Mijn review werd vanzelfsprekend niet geplaatst. Daarna ben ik er heel snel mee gestopt, of misschien moet ik eens een zeer positieve review schrijven. Die maakt vast meer kans om geplaatst te worden.
Achter de gemiddelde online beoordeling zitten allerlei belangen. Veel bedrijven hebben speciale “review programma’s” om klanten aan te moedigen om positieve feedback achter te laten. Regelmatig ontvang ik na een aankoop via internet een e-mail met als onderwerp “U ontvangt geld terug door een beoordeling in te vullen!”, of “U maakt kans op een waardebon van € 250,00”. Ik ga daar nooit op in en open de mails niet.
Voor meer informatie over reviews zie een artikel van de consumentenbond waar je op moet letten bij reviews en op de website van de NOS over online gesjoemel of lees het artikel van de consumentenbond Maar het had toch vijf sterren?